환자권리장전

환자의 권리 존중, 고객만족 실천

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고려대학교 안암병원은 환자중심의 병원을 천명하며 아래와 같이 환자의 권리를 존중한다.

환자의 권리와 의무

  1. 환자의 권리(Patient Rights)
  2. 1환자는 정성을 다한 최선의 진료를 동등하게 받을 권리가 있습니다.
    The patient has the right to receive the finest medical treatment possible without discrimination.
  3. 2환자는 자신의 질병에 대하여 설명을 충분히 듣고 치료를 선택할 권리가 있습니다.
    The patient has the right to receive complete information and explanation regarding his/her own medical condition and participate in decisions.
  4. 3환자는 특정 치료행위를 거부할 권리가 있습니다. 그러나 의료진의 지시사항을 따르지 않아 발생한 결과의 책임은 환자에게 있습니다.
    The patient has the right to refuse treatment and medical procedure. However, the patient is responsible for the consequences of refusal.
  5. 4환자는 병원에서 발생할 수 있는 위험으로부터 보호받고, 심신의 안정을 취할 권리가 있습니다.
    The patient has the right to have his/her physical and psychological well-being preserved from any potential hazard while under our care.
  6. 5환자는 병원 개선해야 할 사항에 대하여 의견을 제시할 권리가 있습니다.
    The patient has the right to suggest improvements in hospital management, procedures, etc.
  7. 6환자는 가치관이나 신념, 종교적인 요구를 존중받을 권리가 있습니다.
    The patient has the right to make demands based on personal beliefs, values and religion.
  8. 7환자는 진료 전 과정 동안 사생활을 보호받을 권리가 있습니다.
    The patient has the right to receive protection of privacy during the course of medical care.
  9. 8환자는 진료과정에서 밝혀진 비밀을 보호받을 권리가 있으며, 담당 의료진이나 법적으로 허용된 사람을 제외하고는 개인의 의무기록을 열람할 수 없습니다.
    The patient has the right to have his/her personal information and medical records remain confidential and only the medical staff and legally authorized person have the access to the records.
  10. 9환자는 진료비 내역에 대하여 알 권리가 있습니다.
    The patient has the right to receive full explanation of the hospital bills for his/her care.
  11. 10환자는 의료 서비스 관련 분쟁이 발생할 경우, 상담 및 조정을 신청할 수 있는 권리가 있습니다.
    The patient has right to ask for consultation or mediation when he/she has any conflict related with medical services.
  12. 환자의 의무(Patient Responsibilities)
  13. 1환자는 자신의 건강과 관련된 모든 정보를 의료진에게 정확히 알려야 합니다.
    The patient is to provide complete and accurate information about his/her health.
  14. 2환자는 의료진이 제시하는 검사와 치료계획을 신뢰하고 존중하여야 하며, 이에 불응 시 발생한 결과에 대해서는 책임이 따를 수 있습니다.
    The patient is to show respect and consideration for the medical staff's prescribed treatment plan and may be held responsible for the consequences of poor compliance.
  15. 3환자는 병원의 정책과 공공질서를 준수하여야 합니다.
    The patient is to comply with hospital policies and public order.
  16. 4환자는 진료비 납입 등 병원과 체결된 재정적 의무를 성실히 이행하여야 합니다.
    The patient must fulfill the financial responsibilities contracted with the hospital.
  17. 5환자는 진료 전에 본인의 신분을 밝혀야 하고 다른 사람의 명의로 진료를 받는 등 거짓이나 부정한 방법으로 진료를 받지 않아야 합니다.
    The patient must identify him/herself and should not use other people’s name or receive treatment illegally.

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담당부서
기획팀
부서 전화번호
02-920-6527
최종수정일
2014.11.24

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